COACHING

Co myślisz w ciągu dnia? Zapraszam Cię do wyzwania

co-myslisz

 

Czy jesteś sobie w stanie wyobrazić, że każdego dnia mamy  około 50.000-60.000 myśli?

ALE UWAGA!!! O wiele ważniejsze jest to, że  około 95 % z tych myśli jest dokładnie taka sama jak dnia poprzedniego.

Pytanie, które mi się nasuwa to: Jak mamy oczekiwać zmiany, skoro codziennie myślimy TO SAMO?

Skoro w mózgu mamy już wydeptane tzw. ścieżki neuronowe, które są niczym autostrada.

Czy jest możliwa zatem zmiana naszego myślenia? Odpowiedź jest na szczęście twierdząca!

WEŹ ODPOWIEDZIALNOŚĆ

Możesz zmienić swoje myślenie, ale pod jednym warunkiem, jeżeli WIEŹMIESZ ZA NIE ODPOWIEDZIALNOŚĆ I CODZIENNIE KROK PO KROKU BĘDZIESZ SIĘ PRZYGLĄDAŁ(A) SWOIM MYŚLOM
(oczywiście nie wszystkim – spokojnie).

Poza tym to naprawdę od Ciebie zależy, która z tych myśli zagości w Twojej głowie na dłużej.

METAFORA OGRODU – PIELĘGNUJ SWOJE MYŚLI

pielegnuj swoje myśli

Kiedyś bardzo spodobała mi się metafora ogrodu. To też jedna z moich ulubionych technik pracy, o ile osoba, z którą pracuje też lubi metafory –nic na siłę.

Pomyśl, że Twój umysł to ogród a Ty jesteś ogrodnikiem, od którego zależy co będzie w nim rosło.

Jeśli ciągle myślisz o tym samym, jeśli ciągle podlewasz i pielęgnujesz te same myśli – często bardzo negatywne – to nie dziw się, że w Twoim życiu nie ma zmian.

Wiesz na pewno, że: „TO NA CZYM SKUPIASZ UWAGĘ TO ROŚNIE”

Jeśli ciągle powtarzasz sobie: znowu mi się nie udało i jestem beznadziejna – to nie oczekuj dobrych owoców w swoim życiu.

Nie jestem zwolenniczką radykalnych zmian. Nie zaproponuje Ci na pewno stania przed lustrem i powtarzania w kółko” jestem zwycięzcą” (brrrrr o nie!).

Zaproponuje Ci metody pracy z myślami, tak aby im się poprzyglądać, zobaczyć czy Ci służą i czy nadal chcesz je pielęgnować.

Wybór będzie należał do Ciebie!

METODA 4 PYTAŃ BYRON KATIE

Jedną z takich metod pracy z myślami jest słynna metoda Byron Katie, która w wieku około 30 lat wpadła w depresję. Zauważyła ona jaki związek ma jej myślenie z tym jak się czuje (poczytaj zresztą sama tutaj)

W metodzie tej kluczowe są 4 pytania – i szczególnie przy czwartym zobacz co się dzieje w Twoim ciele i w emocjach.

Wybierz proszę jakąś swoją myśl i teraz szczerze odpowiedz sobie na poniższe pytania

  1. Czy ta myśl jest prawdziwa?
  2. Czy mogę mieć absolutną pewność że to prawda? (znajdź na to fakty, dowody – jak w sądzie – to już moje dopowiedzenie)
  3. Jak reaguję, co się dzieje gdy wierzę, że ta myśl jest prawdziwa?
    Czy ta myśl wnosi do mojego życia spokój czy stres?
    Jakie emocje pojawiają się, gdy wierzę, że ta myśl jest prawdziwa?
  4. Kim byłabym bez tej opowieści?

Możesz wziąć swój dziennik/kalendarz i wyobrazić sobie, że wszystko jest możliwe i że Twój krytyk wewnętrzny pojechał na wieczne wakacje 😉 i opisać to wszystko co byś robiła i jaka byś była gdybyś nie myślała w ten sposób. Niech pojawią się dawno skrywane marzenia i pragnienia!

To ważne ćwiczenie również z tego powodu, że osoby, które przechodziły lub przechodzą zaburzenia odżywiania często nie mają motywacji do tego aby wyzdrowieć (pisałam o tym już na blogu we wpisie: DLACZEGO I PO CO?.
Sama pamiętam, że moim pragnieniem w czasie choroby było obudzenie się jak najpóźniej, m.in. po to aby zostało mało czasu na jedzenie, ale też dlatego, że nie wiedziałam co z sobą zrobić

ROZPOCZYNAMY WYZWANIE

W wyzwaniu skupimy się przede wszystkim na tak zwanych zniekształceniach poznawczych. Przedstawię ich na pewno ponad dziesięć i podam przykłady z naszego podwórka.

Do Ciebie będzie należało znalezienie Twoich własnych myśli z danej kategorii a następnie zastosowanie którejś metody do pracy z nimi – na przykład opisanej dzisiaj metody Byron Katie.

 

To co zaczynamy?

Pierwsze zniekształcenie poznawcze już w najbliższy piątek (tak na weekend – może będziesz miała wtedy więcej czasu dla siebie)

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *